torsdag 19 mars 2009

Nu brinner det i Rosengård igen

Jag satt och pluggade lite efter middagen så jag fick springa min löparrunda en aning senare än vanligt. Jag passerade Ramels väg och fortsatte runt Rosengård och tillbaka genom centrum. När jag korsar Amiralsgatan ser jag brandkårens blåa ljus blinka borta vid Ramels väg så jag tar den vägen tillbaka istället. När jag kommer fram brinner det i något som ser ut att vara ett sopprum. Lågorna syns tydligt genom väggarna och det ligger ett tjockt moln med rök över huset..

(För er som inte bor i Malmö eller har koll på vad som händer här så har det varit lite oroligt i Rosengård de senaste kvällarna med ungdomsgäng som satt eld på soffor, sopptunnor och släp som de dragit bort från macken.)

Jag var bara tvungen att stanna till och titta på en stund medan brandmännen släckte elden. Polisen var där också, såklart, men det verkade ganska lugnt. Polisen hade nog väntat sig mer oroligheter för de hade samlat ihop 3 pikébussar och 6 radiobilar.

Jag stannade inte så länge.. Det kändes så hopplöst att stå där och titta. Så jag sprang hem och kollade upp Sydsvenskan och gladdes lite i tysthet över att de inte hunnit få upp nyheten ännu.

Inga kommentarer: