tisdag 6 januari 2009

Standard Operating Procedure

Jag fick en otroligt spännande bok i julklapp, Standard Operating Procedure: Inifrån ett krig skriven avPhilip Gourevitch med hjälp av Errol Morris. Den senare har gjort en dokumentärfilm med samma namn. Boken och filmen handlar om det från början okända irakiska fängelset Abu Ghraib där det visade sig att amerikanska soldater begått övergrepp på irakiska fångar och sedan fotograferat detta.

Jag har haft en stark åsikt att dessa människor var grymma varelser och att de förtjänade vad de fick. Efter att ha läst boken förstår jag inte hur jag kunde vara så naiv. Självklart är sanningen (eller så pass sanningsenlig som boken är, vilket jag bedömmer som mycket sannolik) inte så enkel. Dessa soldater sattes att övervaka de mest betydelsefulla fångarna utan någon utbildning i detta. Deras överordnade befäl kunde inte komma överns om hur fångarna skulle behandlas och de tog istället många order från de förhörsledare (troligen från CIA och liknande organisationer) som förhörde fångarna på fängelset. De levde i hemska förhållanden, blev beskjutna med granater, kände en otrolig vanmakt över situationen och blev tillslut så pass utrtöttade fysiskt och psykiskt att de begick övergrepp som de visste var fel. Samtidigt satt höjdarna i Washington och försökte hitta nya sätt att förbise Genevékonventionen..

Hela situationen var en katastrof, både för fångarna och de som skulle vakta och även beskydda dem. Jag tycker fortfarande att vad dessa soldater gjorde var fel men jag kan nu ses hela händelsen på ett nytt sätt. Sådana här böcker är verkligen viktiga, för nu vet vi kanske nästa gång hur situationen kan undvikas. Om vi har tur iaf...

Inget utav befälen eller förhörsledarna blev straffade, bara soldaterna längst ner på befälsstegen.

Läs boken. Den är verkligen upplysande och utifrån intervjuerna med soldaterna som begick övergreppen förstår man att de faktiskt är människor precis som vi...

Inga kommentarer: