måndag 24 november 2008

KGB-Putins comeback

Läste DN idag när jag åt lunch på Wayne's Coffee. Det är en av anledningarna till att jag älskar det stället, de har alltid en hög med dagens DN. Så äter man lunch där så kan man ju lika gärna passa på att läsa tidningen och på så sätt slipper man ha en dyr prenumeration och ändå kan man hänga med i vad som händer. Sen så tycker jag att det är ganska mysigt att läsa en papperstidning när jag dricker kaffe. Mycket mysigare än att läsa nyheterna på nätet.

I alla fall.. Jag läste en artikel som handlade om Ryssland. De ska ändra i grundlagen så att kommande presidenter kan sitta 2x6 år, altså två mandatperioder på 6 år vardera. Den här ändringen har tydligen något med Putins comeback att göra. De flesta experter är eniga om att Putin så småningom ska göra politisk comeback som president men nu verkar det som om han kommer komma tillbaka tidigare än trott. Experterna tror att den nuvarande presidenten kommer bli syndabock för den dåliga ryska ekonomin. Och nu till själva saken. Jag har inget emot Ryssland, det verkar vara ett fascinernade land som jag gärna skulle vilja besöka! Men ärligt talat, Putin skrämmer mig. Han har varit högt uppsatt i KGB och dess efterträdare FSB och han styrde Ryssland med järnhand.. Tanken att Putin kan komma att bli president i Ryssland fram till 2024 känns ganska så skrämmande..

Och jag förvånas över hur snabbt det har gått för lagändringen att behandlas. Allt är inte klart ännu, men det var för bara två veckor sedan som förslaget om förändring kom. Att bara gå in och ändra i grundlagen på det sättet, det kan väl inte vara nyttigt?!

Jaja.. Såhär blir det när man läser min blogg, plötsligt dyker det upp en massa politiskt svammel :)

Nu, mer plugg inför seminariet imorgon! Puss på er!

Inga kommentarer: