fredag 14 november 2008

Obama-hype

Så som jag upplever det verkar det som att den värsta "Obama-hypen" har lugnat sig en aning, men bara en aning. Det är fortfarande "Woho för Obama" hit och dit (jag vet, jag har varit där också.. wohoo!). Men jag funderar på om det inte skulle vara dags att inte bara vara glada för Obamas skulle utan att det även är dags att börja bidra till att USAs rykte förbättras i världen. När vi inte längre har Bush i spetsen kanske det kan ses som okej för stater att mer utpräglat sammarbeta med USA. Och man kanske slipper att stämplas som något man inte är om man säger sig vara "USA-vän". Sen läste jag som vanligt Thomas Friedmans krönika i New York Times och han uttryckte samma sak väldigt bra:

"So to everyone overseas I say: thanks for your applause for our new president. I’m glad you all feel that America “is back.” If you want Obama to succeed, though, don’t just show us the love, show us the money. Show us the troops. Show us the diplomatic effort. Show us the economic partnership. Show us something more than a fresh smile. Because freedom is not free and your excuse for doing less than you could is leaving town in January."

Inga kommentarer: