torsdag 4 december 2008

4/12

Kaffekoppen står orörd framför flickan på bordet. Sorlet runt omkring henne stiger långsamt. För varje ny kund som kommer genom kaffets dörr blir sorlet högre. Ett barn jollrar, några ungdomar skrattar. Flickan har blicken vänd mot de stora fönstren ut mot gatan.Utanför dem faller blöt snö i stora våta flingor. De når marken med ett ljudlöst splash och förvandlas till slask. Hon sliter blicken från gatan och låter den vandra över kaffet. Tillslut stannar den på en ung pojke vid disken. Han fumlar med sina pengar, stammar fram sin beställning och när kvinnan bakom disken räcker honom hans kopp tappar han den. Svart kaffe rinner över golvet. Som en mörk strömande kraft som flyter över golvet mot henne. Pojken ursäktar sig medan kvinnan bakom disken moppar. Kvar på golvet blir bara en fuktig fläck.


------------------------------------------------------------------------------------------

Ni får ursäkta mina små "mini-historier". Jag testar ett nytt koncept. Ni får se det som en sorts alternativ julkalender som inte hänger ihop. Förut skrev jag sådana här små notiser varje dag. I skolan, på bussen, på lunchen eller på stan. Bara jag hade papper och penna. Men jag har inte hunnit med det så mycket den här hösten så jag försöker använda mig av bloggen. Jag ska ju ändå blogga så jag kan ju lika gärna slänga in mina små historier här! Jag ska försöka bygga vidare på det här och så ser får vi se vart det leder..

Inga kommentarer: