måndag 1 december 2008

Så var det december...

Hur kan den här terminen ha gått så fort? Kan jag verkligen ha flyttat hemifrån för 4 månader sedan? Det känns inte så men faktan är obestridbar. Jag har stått på egna ben i 4 månader. 4 månader i Malmö, min nya hemstad. 4 månader fyllda med plugg och skoj. 4 månader varav 2 utan tv. 4 månader varav 3 utan dator. 4 månader varav 1 månad i ett omöblerat hem. 4 månader varav flera söndagar spenderade hemma hos farmor och farfar. 4 månader med besök hos Pegah i Lund. 4 månader av mitt nya liv.

Det känns overkligt på många sätt. Ibland när jag vaknar tror jag att jag fortfarande ligger hemma under min himmelssäng, omgiven av de gula rosentapeterna. Men nej, allt är nytt. Ibland när jag går och lägger mig tänker jag på dom där hemma. Vad dom gör just då. Pappa är säkert ute med Zach på sista promenaden. Kalle tittar nog på Scrubs innan han går och lägger sig och mamma ligger nog och läser en bok i väntan på att pappa och Zach ska komma hem. Det är otroligt vilken skillnad det är att bo själv. Jag saknar familjen så mycket ibland att jag tror jag ska bli galen.. Men så tar jag mig samman och tänker "herregud, jag är ju vuxen nu, någon gång måste jag ju lämna hemmet". Och ändå känner jag mig inte alltid så vuxen. Jag ska visserligen snart fylla 20 men jag kan fortfarande känna att jag ibland inte är redo för att möta världen helt själv. Men det är klart, ibland tycker jag att jag inte skulle kunna bli mer redo. Det skiftar...
Jag vet i alla fall att den här terminen har varit otroligt lärorik och det känns verkligen som att jag har utvecklats. Och förhoppningsvis blir nästa termin ännu bättre.

Inga kommentarer: